Rätt bildstorlek på Facebook kan vara skillnaden mellan att fånga någons uppmärksamhet – eller scrollas förbi.
Här guidar vi dig till de optimala formaten för varje typ av inlägg.
För att dina bilder ska se perfekta ut i flödet, annonser eller på din Facebook-sida är det viktigt att använda rätt format. Här hittar du de uppdaterade rekommendationerna för 2025 – inklusive profilbild, omslagsbild, evenemang, bildinlägg och länkförhandsvisningar. Vi guidar dig till optimala mått, format och smarta tips som hjälper dig att undvika vanliga fallgropar.
Rekommenderad storlek: 320 x 320 px
Visas som: Rund (i flödet), men ladda upp som fyrkantig (1:1)
Filformat: JPG eller PNG
Tips: Undvik text nära kanterna då bilden beskärs till en cirkel

Rekommenderad storlek: 1200 x 674 px
Förhållande: 16:9
Filformat: JPG eller PNG
Tips: Beskärs olika på mobil och desktop – placera viktig information centralt

Rekommenderad storlek: 1200 x 630 px
Förhållande: 1.91:1
Tips: Använd Open Graph-taggar (og:image) på webbplatsen för att styra vilken bild som visas. Du kan felsöka vilken bild som visas för en sida med detta verktyg.

Rekommenderad storlek: 1200 x 628 px
Förhållande: 1.91:1
Tips: Bilden visas både i evenemanget och i nyhetsflödet – använd tydlig grafik/text

Rekommenderad storlek: 1080 x 1350 px (stående)
Alternativ: 1200 x 1200 px (fyrkantig)
Max bredd: 2048 px (för högsta kvalitet)
Tips: Stående bilder tar mer plats i flödet och får oftast högre engagemang
Du är alltid välkommen att kontakta oss.
Oavsett om du vill boka ett möte med en certifierad marknadsföringsexpert, eller prata lite marknadsföring över en kopp kaffe.
Hello@21marketing.se
0793360054
Huvudkontor: Slottsmöllan 16a
302 31 Halmstad
Lokalkontor: Lidköping
Copyright © 2025 | 21 Marketing | Sekretesspolicy